9 januari 2019

Nytt år!

Allmänt

Hej på er!
Här har det ekat tomt länge, men jag ser att det fortfarande finns de som dagligen titar in här ändå :) Det är bättre än jag kan jag säga. 
 
Vad har hänt sedan sist? Jo vi har haft en mysig december, firat jul med familjen, vi firade in det nya året med vänner och så har jag kommit igång mer med ridningen igen. C hade sin medryttare till årsskiftet så nu ska vi prova fixa detta på egen hand. Än så länge har det gått bra, men då har Henke varit ledig under mellandagarna och så är min pappa sjukskriven så han hänger med bebben på veckorna ibland så just nu får jag allt att gå ihop riktigt bra. 
 
Idag red jag ett pass på banan och vi tragglar mycket sidförande. Det är bra för att jag ska få igång min timing igen (synd om C, tur han är förlåtande när jag gör feta missar). MEN vi tappar ofta takten i skänkelvikningarna. Någon som har bra tips på att bibehålla den?
 
Nästa vecka ska Classe Vetcheckas. Han har fått en knöl på ena frambenet som ska kollas upp och så ska ET kolla igenom honom. 
God fortsättning! 
Anonym

Hej Sofia
Tips vid skänkel vikning för att hålla takt och tempo är att tänk att du rider in på den diagonala linjen och flytta C några steg och sen driva på framåt några steg och sen flytta åt sidan några steg sen rakt fram igen. Så det blir som prappsteg och är noga med att framdelen leder så han inte tvärar för mycket. Börja med tre steg sen utöka tills du känner bjudningen hela linjen igenom.
För mig och Mirco funkar den övningen perfekt och det var Ida som guidade in oss på den och oftast vill man vara och peta för mycket med den ställande handen, så tänk på det och driv på rakt fram istället så han bjuder på fram.
Lycka till 😁
Mvh Marlene och god fortsättning på det nya året

Svar: Tack för ett bra tips! Det ska vi prova nästa gång :)
Sofia Sparrfeldt

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress