13 september 2018

Foderstatsberäkning

Häst

 
Har ni analyserat ert grovfoder än? Jag kommer börja att ge fjolårshö och kan därför använda mig av de siffror jag har till en början. Men om kvaliteten inte håller och jag måste börja fodra tidigare med årets skörd så skickar jag på analys då. 
 
Just nu går C fortfarande på gräs och fodras bara delvis med 3(!) olika torrhö. Han får blandat ett väldigt kraftigt hö som jag fick av bonden i somras, ett som ser ut att vara ett bra och lagom hästhö från i år och så mitt eget från 2016. Eftersom det är blandat, små mängder av varje och ges under begränsad tid så har jag valt att inte analysera dem utan jag kommer börja med den analyserade foderstaten så fort jag börjar med hösilage. Vilket brukar bli i oktober när temperaturen hittat ned under nollan. Innan dess håller inte fodret för mig. 
 
Med utgångspunkt från de värden jag har och den motion han får så behöver C dagligen:
0,3 kg NaturMüsli Solo
50 gr mineraler (ger granngårdens blå eller agrobs naturmineral)
15 kg hö 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress