14 augusti 2018

Stödutfodra

Häst

Nu är det dags att börja stödutfodra hos oss. Betet sinar och även fast C fortfarande har en del att pilla med ser jag att han börjar gå ned i hullet. Jag är livrädd att han ska börja äta sådant som han inte ska bara för att gräs saknas. En kompis häst har fått brännsår i munnen pga att den fått i sig ngt olämpligt på betet och C fick ifjol fula blåsor i munnen av samma anledning. Det är tydligen vanligt i slutet av betessäsongen. 

När börjar ni stödutfodra? 

C får ca 3 kg hö morgon och kväll just nu. Kraftfodergivan är minimal och ges mest för att han ska få i sig sina mineraler. 

(null)


Happy

Jag bor i mittsverige och här har det konstigt nog börjat växa igen! Så jag ger bara mina ca 1kg kraft grov om dagen för den ena hästen är fullblodskorsning (svår att få hull på) och båda är lite äldre...
Många har jag sett har börjat hamla (lövtäkt) söderutöver. Jag har själv torkat löv och grenar till mina smådjur för att spara på höet. Även om jag har allt jag behöver så skulle det vara bra att ha lite extra så kanske jag kan sälja på vårkanten om det krisar för någon...

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress