10 augusti 2018

Årets höpriser

Häst

Jag höll på att tappa hakan när jag härom dagen såg en annons där man sålde hösilagebalar á 500kg för 2000kr!! I år är jag extra glad att jag har eget hö och det torrhö som jag köpt köpte jag för ca 1,5kr/kg men då har jag och säljaren bytt lite tjänster och vi plockade ihop balarna själv på åkern. 

I vanliga fall brukar man kunna köpa hösilage för 1kr/kg vilket förvisso är väldigt billigt men en höjning med 400% är kraftigt och jag förstår att många hästägare funderar på att dra ned hästantalet pga att man inte har råd att fodra dem. 

Sen så säger jag absolut ingenting om att de som säljer hö ökar priserna när efterfrågan ökar, det är ju så marknaden fungerar. Men verkligheten blir förbluffande och hur det kommer att slå mot djurägarna blir ingen rolig syn tror jag. Som alla hästägare vet är det inte gratis att ha en häst, inte ens för mig som har eget stall, slår eget hö etc etc. Classe kostar mig ca 2500kr/månad och ca 500kr av det är hö (han äter ca 500kg/månad). Så om höpriset för honom skulle öka till 2000kr/månad är jag osäker på om jag skulle ha råd att ha honom kvar nu när jag går på föräldraledighet. Det är stor skillnad på 2500kr och 4000kr. Och jag har bara EN häst! 
(null)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress