27 juli 2017

Försäkringar

Häst

Det är alltid spännande att prata försäkringar. Jag är som de flesta vet ganska inne på att inte ha mina hästar försäkrade. Då gäller det såklart att man har ett eget sparande för oförutsedda händelser, jag sparar 500 kr/mån för Classe. Jag tog över Donnas försäkring från förra ägarna men det är för att det är en ny häst och mycket kan hända under den första tiden. Nu är hon inte försäkrad sedan födseln så det ingår ingen dolda fel försäkring på henne. Om jag någon dag skulle köpa en yngre häst som varit försäkrad sedan födseln skulle jag inte plocka bort den i första taget.
 
Men ett Classe-exempel som är oförsäkrad. Efter hans olycka i november har jag räknat och jämfört med en försäkring hos Agria (Liv 50 000;- och Vet 80 000;-) där man betalar ca 840;-/månad + 3500;- i självrisk och därefter löpande 20%. Efter alla kostnader som blivit efter skadan har jag gått ungefär plus minus noll jämfört med att ha honom försäkrad.
 
Jag har haft veterinärräkningar på ungefär 17 000;-
 
Försäkring
Årspremie: 10 101;-
Självrisk: 3500;-
Löpande självrisk: 3400
Totalt: 17 001;-
 
Då har jag inte tagit hänsyn till att vi förmodligen måste betala fler självrisker eftersom att detta har pågått under en ganska lång tid. Sen så ingår det i mina veterinärräkningar kinestejp, equiterapeut, mediciner och annat som jag inte läst in mig på om Agria ersätter.
 
Dvs det krävs att han får en så pass stor skada årligen för att det ska vara "värt" att ha honom försäkrad.
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress