(null)

Idag har Classe fått djupvågsbehandling av Märta och efter det fick han stanna kvar där några timmar medan jag åkte vidare på Almas dop i Björna. 

För C kom vi fram till att jag ska prova lite annat upplägg på träningen för att få igång det där förbaskade högerbak. Han är fortfarande något oliksidig med mindre påskjutsmuskulatur HB. 

Jag har ridit honom ett år nu sedan han fick sättas igång efter olyckan och han känns överlag väldigt fin men det stör mig att han inte musklar sig helt liksidigt. Och alla är rörande överens om att det är med vardagsträningen lösningen finns. Inga quickfix tyvärr 😉 Uppenbarligen funkar inte mitt upplägg som jag kört på helt hundra så därför kommer jag göra förändringar från och med nu. 

Det är en stor häst, med stor muskelmassa som behöver jobbas igenom och därför ska vi prova att ett pass i veckan köra intensiva galoppintervaller, gärna lite uppför så att han ska få jobba på ordentligt. Det ska såklart inte vara full fräs framåt i busridning utan kontrollerat med stor fokus på att anpassa tempot efter underlag, gärna lite hårdare än för mjukt. Märta tror det är svårt att få honom helt igång och igenom med enbart dressyrarbetet som jag gärna vill lösa det genom. Så nu ska vi köra på detta tills nästa besök hos Märta som jag tänker boka in om 8-10 veckor. Sen fick jag också andra bra tips på stretchövningar, skrittarbete och andra övningar som ska hjälpa oss att aktivera hb samt göra bäckenet smidigt :) 



Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress