28 augusti 2018

Vecka 37

Graviditet

(null)


Nu väger fostret ungefär 3 kilogram och är cirka 48 centimeter långt, men det skiljer sig mycket mellan olika barn. Fostret tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten. Lungorna är de sista organen som mognar. Enligt 1177. 

Nu är vi på upploppet. Sista veckan innan bebben klassas som fullgången. Jag får föda i Lycksele nu och tänk, om 1 månad är jag troligen mamma! Jag har lite svårt att förstå det... Jag längtar jättemycket efter bebisen, jag är otroligt nyfiken på hur bebben ser ut och även fast jag är som en flodhäst och lite leds på att ha min kompis där inne känns det lite sorgligt också att min ständiga följeslagare snart inte finns i magen längre utan utanpå. Haha, jag är ju van att aldrig vara ensam nu :P 

Jag försöker mentalt förbereda mig inför förlossningen. Men försöker också att föreställa mig på hur livet kommer bli efteråt och hur jag vill bli som förälder. Känns främmande och konstigt och inte alls självklart att man ska klara uppdraget som förälder. Jag är också lite rädd för att jag inte ska trivas med livet som förälder, att man tappar bort sig själv. Inför förlossningen känns det lite läskigt, jag är inte rädd, men jag tycker det känns så jobbigt att man inte har någon kontroll på när det är dags. 

Idag var vi hos barnmorskan och allt såg bra ut. Hade gått upp 2 kg till sen sist 🙈 Vi sammanfattade min graviditet och gick igenom våra önskemål inför förlossningen. Det sista var ju jättesvårt eftersom man inte vet vad som väntar. 

 


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress