13 september 2017

Beräkna foderstater

Häst

Nu har jag fått svaret på min grovfoderanalys och vårt hö var inte så dåligt som jag förväntat mig. Det innehåller lite protein, men inte alls så lite som jag trott och i övrigt var värdena helt OK. Det var lite klurigt att göra foderstater av det eftersom det hade en tendens att bli överskott av kalcium och/eller magnesium, när man väl fick iordning på proteinet. 
 
 
Jag använde mig utav HästSveriges beräkningprogram vilket jag tycker är bra då man där kan slänga på mycket grovfoder utan att bli utslängd 😉. Den räknar ut behovet efter hästen ålder, vikt och arbete och därefter fyller man i sina fodervärden och mängden och då får man fram bilden ovan. 
 
Classes foderstat:
15 kg hö
0,2 kg högproteinfoder
60 gr mineraler 
(Kommer få Mash några dagar i veckan utöver detta)
 
Donnas foderstat:
13 kg hö
0,2 kg högproteinfoder
60 gr mineraler
(Kommer få Mash några dagar i veckan utöver detta)
 
Sen har de alltid tillgång till saltsten, både i hagen och boxen. 
 
Jag har de senaste veckorna verkligen grottat ned mig i foderdjungeln och det jag skulle vilja dela med mig av är:
- Det finns nästan inget selen i grovfoder så om du inte ger kraftfoder, se till så att hästen får mineraler. 
- Norrländska grovfoder innehåller generellt lite protein. 
- Utgå ifrån att fodra med så mycket grovfoder som möjligt, ju mer tuggtid, desto gladare häst :) 
- Det är en myt att hästar blir bukiga av mycket grovfoder. Bukiga hästar saknar oftast magmuskler vars ena uppgift är att hålla upp det tunga "tarmpaketet". 
- En häst ska minst ha 1 kg ts grovfoder/100 kg kroppsvikt om dagen (för Classe är det 7,2 kg hö = ingenting!)
- Alla hästar mäktar inte med att äta mycket grovfoder och dessa får man istället ge mer kraftfoder om det behövs. 
- Hästen bör inte gå utan foder längre än 4 timmar åt gången, så ge den största givan grovfoder när det går längst tid mellan fodringarna (vanligtvis på natten). 
- Hästar kan inte känna av när de har brist på en mineral, bara salt. Att de ibland tenderar att äta mer mineraler är för att de innehåller salt och de vill åt saltet. 
- Beräkningsprogrammen tar tyvärr inte hänsyn till stärkelsekänsliga hästar idag, men jag är övertygad om att det kommer mer på den fronten. 
- Gör en grovfoderanalys, det är omöjligt annars att göra en ordentlig foderstat (om man inte vill fodra med ögat såklart ;)). Det kostar typ 500 spänn men det kommer du troligen spara in om du kan dra ned på kraftfodret. Jag är så glad att jag gjorde detta. Jag slipper spekulera och fundera en massa utan nu har jag det svart på vitt. Jag ska nu börja göra en lugn övergång till de nya foderstaterna och om några veckor utvärdera :) 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress