9 september 2017

Banta häst

Häst

Det är bara att konstatera, mina hästar är feta. Båda två är dessutom feta och muskelfattiga, så vad ska vi göra åt det? Tänkte här lista några råd jag googlat fram. 
 
- Det är lämpligt att banta hästen 1% av sin kroppsvikt i veckan (6 kg för en häst som väger 600 kg)
- Dra ned på kraftfodret i första hand
- Öka motionen (lågintensiv träning förbränner fett bäst)
- Byt ut en del av grovfodret mot halm för att inte tuggtid/ättid ska bli för kort
- Väg alla måltider (jag gav över 1 kg fel i höpåsarna när jag gjorde dem "på känn")
- Glöm inte bort mineraler och proteintillskott när man plockar bort kraftfodret
 
Jag kom i veckan äntligen till skott och skickade iväg mitt hö för analys så nu väntar jag med spänning på resultatet. Vill verkligen ha ordentliga foderstater till hästarna! 
 
 
 
Jenny Eriksson

Hej,

Har suttit och kollat igenom dina hästbilder efter att ha läst detta inlägg och tycker dina hästar ser jättefina ut i hullet. :)

ps. Sen är det ju alltid positivt att fokusera på att förbättra deras muskler. Det tar de ju ingen skada utav. :D

Svar: Hej! Vad roligt att du tycker det. De flesta bilderna på hästarna som jag lagt ut på sistone är dock ganska gamla och efter betet svällde de upp rejält 😉 Men de är på god väg att hitta formen igen ☺️
Sofia

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress