28 januari 2017

Värsta bonden

Allmänt

Jag har äntligen fått besked från Jordbruksverket att jag fått stödrätter! Känns ascoolt! Tidigare är det alltid mamma som skött detta och mormor och morfar innan henne. Nu är det min tur :)
 
Våra marker är rätt så slitna och ska få sig ett uppsving var min tanke. Redan i höstas plöjdes ena lägdan upp och vi kommer fortsätta att så om våra marker eftersom. Vi tar hjälp av en bonde i byn som har bra grejer och mycket kunskap. Han ska också hjälpa oss att välja fröer och så in.
 
Problemet är att det "nya" höet som kommer kunna slås nästa år kommer ha ett väldigt högt näringsinnehåll vilket inte är optimalt för häst. Får se om jag kan kastbyta de balar som kommer från vår mark till något med sämre kvalitet. Fortsättningsvis kommer vi inte ta så mycket torrhö utan fokusera på hösilage i rundbalar som är enklare att hantera och förvara.
 
 
Idag har jag varit i Övik, jag var så himla sugen på att äta ute :P Men måste vara lite återhållsam i shoppingen både pga av att jag inte vet vad C behöver för vård i fortsättningen och sen så vill jag gärna köpa ett Rambo Ionic täcke till honom. Jag är nöjd med effekten av BoT täcket, men det sitter illa på Classe för han har fått hemska skav på bogen utav det. Jag har försökt läsa om hur andra tyckt att Ionic-produkterna fungerar men det står lite och ingenting, (jag antar att det är för att det så nytt). Det lilla jag hittat är att passformen ska vara outstanding (men det vet jag ju redan om Horsewares täcken). Någon av mina läsare som har koll?
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress