8 december 2017

Täcken

Häst

(null)

Det är alltid mycket diskussioner om huruvida (ofta andras) hästar har för mycket/lite täcken. Alla har olika hästar som är mer eller mindre benägna till att frysa. Vissa hästar rids inte så hårt och ofta och står ute mycket, kanske med fri tillgång på mat och andra hästar har alltid tillgång till uppvärmt ridhus, de står inne mycket och är rakade. Det är självklart att de inte har samma behov av täcken.  

Nu när Donna vilar borstar jag inte henne så ofta så hon blir fetare i pälsen och behöver aldrig tjocka täcken ute om det inte är riktigt kallt och inne är hon alltid naken. Hon är förövrigt orakad och har ingen lång och tjock päls. Hon står ute ca 16h/dag och har fri tillgång på hö. Jag upplever att hon inte påverkas särskilt mycket av varken kyla eller blöta. 

Classe aka ponnyfluffet är filtklippt och blir väldigt lätt svettig. Han har efter skadan känslig rygg och så fort han är minsta kall och spänner sig blir han stel. Han har alltid täcke, både ute och inne i tjocklek anpassat efter temperatur. I natt sover han bara i BoT täcke men vanligtvis har han ett 200 gram och ute har han just nu alltid ett 200gr täcke med hals. Är det kallare än -10 får han ett tjockare utetäcke (400gr). 

Jag tror de flesta hästägare känner sin häst bäst och vet dess behov. Alla är olika, precis som vi :) I soffan har jag alltid en tjock filt medan Henke kavlar upp byxorna i tisha. 

Idag rekade jag C ute. Igår la sig blåsten när det var dags för ridning så vi plumsade på ridbanan :) Härligt med all snö! Men idag regnar det :( 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress