7 augusti 2017

Långsiktig planering

Häst

Hur tänker ni med upplägg av era hästars träning? Vad har ni för långsiktiga mål? Kortsiktiga mål? Eller har ni ens några mål? 
 
Jag måste ha mål för att finna inspiration och kunna sporra mig till att jag ska bli bättre, att hästarna ska bli bättre och framförallt hållbara! Hållbarheten är A och O för mig, ett viktigare mål än prestation. Därför jobbar jag med mycket variation. Lyckas jag? Hm, jag har aldrig behövt behandla någon av mina hästar med fel träning/överbelastning som orsak. Om det är ett kvitto på att jag jobbar rätt vet jag inte. Sen är vi inga högpresterare men det är inte det jag vill uppnå. Jag vill ha roligt och ha möjlighet att göra allt möjligt med mina hästar. De ska kunna hoppa, tävla dressyr och ridas ut i skog och mark :) 
 
Med Classe har jag det långsiktiga målet att han ska bli så pass bra efter skadan att han håller för det jag vill göra i framtiden. I dagsläget får vi ta dagen som den kommer och jag vet inte helt hundra hur ridpasset ska se ut förrän han är framtravad. Känns han inte 100 % skrittar vi bara och är han fräsch kan vi göra det som vi planerat. Planen är att kunna tävla dressyr med honom och förhoppningsvis kunna starta nästa år. Tanken är att inte tävla honom i hoppning mer utan hoppa kommer vi göra hemma för att det är kul och stärkande. 
 
Just nu vill jag bara lära känna Donna och hitta alla knappar i både ridning och hantering. Ridmässigt ska hon komma ikapp sina jämnåriga, hon är ju sent tagen och i dagsläget bara riden i 7 månader. Jag har en plan för henne för resten av året där några viloperioder om 2-3 veckor i stöten ingår. När viloperioderna läggs in beror på henne. Hon kommer även få en längre vila i vinter på ca 7-8 veckor. Långsiktigt ska hon tävlas i hoppning, men när första start blir är ännu inte planerat. Jag vill även betäcka henne, kanske redan till våren, men det beror helt på en massa andra saker (ekonomi, mitt liv, Classes form, Donnas form etc.) 
 
En duktig Donna som hoppade en liten bana för första gången igår. Hon är väldigt rolig att hoppa och gör det enkelt för sig :) Med Classe är ett hinder verkligen ett HINDER (i vägen), med Donna är det mer som ett lite större galoppsprång. 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress