30 april 2016

Träning 27 april

Häst

 
 
Jag har ju glömt att berätta om träningen i onsdags. Classe var en bomb i början men när vi började jobba kom han ned mer på jorden och vi kunde samarbeta. Vi fortsatte med att träna halter, variera formen och övergångar/tempoväxlingar. Halterna går bra nu men jag har svårt att känna hur han står i halten. Jag känner när det är bra och när det är dåligt men jag kan inte känna vilket ben som inte står rätt när det känns fel. Sen i ökningarna slarvade jag genom att bara släppa tyglarna och gasa till en början och då tappade vi takten och formen totalt. Men när jag bara höll kvar tygeln och drev mer med sätet så kom takten och formen som på ett bräde. Busenkelt! ;)
 
Classe var duktig och gjorde det jag sa men genomgående kom och gick stödet i tygeln och han blir lite trulig i övergångarna mellan gångarterna. När han har den överskottsenergin som han haft blir det en balansgång i ridningen eftersom jag måste lägga på ett visst specifikt skänkeltryck för att herrn ska vara nöjd. Med lite för mycket skänkel åker han i luften och blir det för lite händer ingenting, så han blir lite klurig när han är på det humöret. Men det är absolut lärorikt och bra att han är lite stollig på träning ibland så att jag får träna på hur jag ska reda ut det om det händer i en tävlingssituation. Sen det här med att variera formen är inga problem. Är skönt att känna att man kan lägga ned honom en stund och sen jobba vidare efter ngr mer avslappnande varv. Han blev dock lite tagen på sängen av att jag tog upp honom igen eftersom han är van att jag enbart lägger ned honom i slutet av passet och så fick han helt plötsligt jobba mer. Haha, men det ska vi blir bättre på i fortsättningen, att variera formen under passet alltså. 
 
Nä nu ska jag snart ut till stallet igen för att tvätta svansen på C så han är fin imorgon. Igår duschade han och jag har packat och smort upp allt som vi ska ha med så jag känner mig redo. Det blir en tidig morgon imorgon så jag hinner knoppa innan vi åker. Gruvar mig för det då jag tycker det är så svårt. Nåja, jag är laddad och lite nervös inför imorgon då det blir mycket nytt för oss men jag hoppas verkligen att vi kan visa upp vår nuvarande form på ett bra sätt så att det är den som blir bedömd. 
 
Håll gärna en tumme för oss imorgon :) 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress